ارتباط  رستورانهای فست فود با  دیابت و چاقی

 بر اساس  تحقیقی که اخیراً نتایج آن منتشر شده است دو برابر شدن تعداد رستورانهای فست فود درداخل شهرها می تواند با افزایش ابتلا به دیابت  و چاقی مرتبط باشد.

تحقیقات محققان دانشگاه Leicesterنشان داده است این رستورانها در 500متری محله های سکونت  اقلیت های قومی و افراد محروم جامعه واقع هستند. این مطالعه  بر روی  ده هزار فرد  مستقر در بریتانیا انجام شد و محققان به این افراد درباره ی پیشگیری  از ابتلا  به دیابت هشدار دادند.

 محققان  با اعلام این نتایج درمجله ی Public Health Nutritionمی گویند: با افزوده  شدن 2 رستوران فست فود در یک محله  انتظار می رود یک مورد جدید ابتلا به دیابت شناسایی شود. این افزایش  بر اساس رابطه ی علی ومعلولی دیابت و چاقی درنظر گرفته شده است.

چاقی یکی از فاکتورهایی است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، چاقی بر اساس  ارزیابی  نمایه ی  توده بدنی یا BMIمساوی 30 یا بیشتر از آن تعریف می شود.

 دکتر Khuntiسرپرست این تحقیق می گوید: نتایج این تحقیق بسیار نگران کننده است و اشاراتی  برای انجام مداخلات بهداشتی به همراه دارد، یکی از این  مداخلات محدود کردن  تعداد رستورانهای فست فود  در مناطق  محروم اجتماع است.

تعداد این فروشگاه ها بطور قابل ملاحظه ای با جمعیت های کلیدی از جمله قومیت های اقلیت  و در معرض  خطر بیشتر دیابت  در ارتباط است برای مثال  تعداد فروشگاه های فست فود  در مناطق قومی غیر سفیدپوست  دو برابر تعداد  آنها در محله هایی است که اروپاییان سفید پوست ساکن هستند.

دکتر Khuntiمی افزاید: ما دریافتیم تعداد ارائه دهندگان fast foodدرمحل زندگی فرد با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی (قابل شناسایی با غربالگری) در ارتباط است.

منبع:www.diabetes.co.uk